Online Marketing

BOT NA FACEBOOKU – CO TO JEST?

Bot na Facebooku to program, który w naszym imieniu odpowiada na wiadomości wysyłane do fanpejdża. Nie pomyl ich jednak z dostępnymi na platformie automatycznymi odpowiedziami. To coś znacznie bardziej rozwiniętego. Przede wszystkim, z botem można porozmawiać. Nawet na dwa sposoby – albo wybierając dostępne opcje z krótkiego menu, albo po prostu zadając swoje pytanie.

Twój chatbot może z powodzeniem prowadzić konwersację z klientami na wybranym przez Ciebie etapie. Może prezentować produkty, wskazywać właściwe usługi, zarządzać kontaktami lub umawiać wizyty.

 

DLACZEGO WARTO UŻYWAĆ BOTA?

SZYBKA I SPRAWNA REAKCJA

Wiadomości prywatne otrzymywane od klientów są bardzo ważne i każdy klient z pewnością poczuje się doceniony jeśli w szybki sposób udzielimy mu informacji. Taka sprawność odpowiedzi wymaga od moderatorów wiele uwagi i poświęconego czasu, ale dzięki botowi można to zrobić w łatwy i tani, a co najważniejsze równie skuteczny sposób. Szybkość odpowiedzi wpływa na postrzegany poziom obsługi a przez to zadowolenie obecnych i potencjalnych klientów.

Messenger Bot sprawia, że użytkownicy od razu po napisaniu na fanpage otrzymują natychmiastową odpowiedź, przez co czują, że marka o nich dba. Co więcej, dzięki niemu zwiększają się wskaźniki szybkości odpowiadania, co ma duże znaczenie w reputacji marki. Warto też dodać, że Bot pracuje 24h/dobę, nawet gdy śpię jestem spokojna, że klient zostanie dobrze obsłużony.

ZAAWANSOWANE MOŻLIWOŚCI BOTA

Nawet jeżeli wysyłamy standardową odpowiedź typu „Dzień dobry, dziękujemy za Twoją wiadomość, odezwiemy się wkrótce” klient czuje się doceniony, co daje firmie punkty wizerunkowe. Bot pozwala rozszerzyć bezpośredni, automatyczny kontakt z klientem i sprawić by tylko za jego pomocą klient otrzymał potrzebną mu pomoc, złożył reklamację, a nawet zarezerwował miejsce w hotelu, zamówił pizzę lub poszukał najlepszego dla siebie lotu. Ludzie komunikujący się z botem mają świadomość, że po drugiej stronie nie ma człowieka, dlatego często nie wiedzą jak prawidłowo formułować wiadomości albo jak odpowiedzieć na pytanie. Nie musimy się jednak martwić o to, że użytkownicy nie będą potrafili z niego korzystać, ponieważ Messenger Bot umożliwia wprowadzenie kilku opcji odpowiedzi. Przykładowo, jeśli użytkownik ma ochotę na pizzę, bot zapyta go, czy woli zjeść ją z mięsem czy w wersji wegetariańskiej. Wówczas na dole ekranu wyświetli się kilka możliwości – pepperoni, margherita itd, a zainteresowany będzie miał ułatwione zadanie.

OSZCZĘDNOŚĆ CZASU I KOSZTÓW

 Bot oszczędza czas moderatorów strony, którzy bez niego muszą cały czas czuwać nad tym, czy nie przyszła nowa wiadomość oraz odpowiadać na istniejące. Komunikacja opierająca się nawet na prostych odpowiedziach zajmuje średnio kilka godzin dziennie w przypadku standardowego fanpage’a, nie mówiąc już o fanpage’ach np. sieci telefonii komórkowych, gdzie na posterunku musi stać całą dobę wiele osób. Oczywiście bot nie ma na celu całkowitego wyeliminowania moderatorów, tylko ułatwienie im pracy, ponieważ istnieje wiele problemów, które można rozwiązać bez konsultacji z obsługą klienta. Możemy wytypować sobie pytania, które często pojawiają się od użytkowników . Na tej podstawie możemy zbudować bota, który daje klientom większość informacji w ciągu zaledwie kilku kliknięć. Oczywiście, nie ograniczamy nikogo w ten sposób, ponieważ bot daje także możliwość napisania do moderatorów w tradycyjny sposób. Umożliwia on jednak udzielanie odpowiedzi na proste pytania lub reklamacje, które mogą być od razu kierowane do odpowiedniego działu w firmie lub przekierowywane na odpowiedni formularz. W przypadku udzielania reklamacji tylko na Facebooku, Messenger Bot pomoże Ci uzyskać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do rozpatrzenia sprawy.

KORZYŚCI SPRZEDAŻOWE

Messenger bot to nie tylko innowacyjny kanał komunikacji, ale także narzędzie sprzedażowe. To, co sprawia, że bot jest efektywny to fakt, że pozwala on na uzyskanie interakcji pomiędzy marką a klientem, do którego kierowana jest bezpośrednio komunikacja. Odpowiednio zaprogramowany bot może przedstawiać ofertę, aktualne promocje, zachęcać do zakupu czy informować o nowościach. Użytkownik dostaje od bota wiadomość bezpośrednio na swój Messenger, dostając powiadomienie, które nie różni się od tego, które dostają kiedy napisze do nich ktoś z jego znajomych, z którymi codziennie komunikuje się poprzez Facebook’a, dlatego możemy być pewni, że jej nie zignoruje.

MOŻLIWOŚCI POZNANIA KLIENTÓW I DOKONANIA ANALIZ

Messenger bot na podstawie pytań, które zadają im klienci oraz udzielanych przez nich odpowiedzi określa ich preferencje i pozwala dowiedzieć się czegoś więcej na temat ludzi, którzy kupują nasze produkty bądź usługi. Dzięki botowi marka wie czego szukają klienci i czym są najbardziej zainteresowani.

Messenger Bot usprawnia komunikację oraz ukazuje firmę jako innowacyjną, ponieważ nie jest to w Polsce jeszcze popularny sposób poszukiwania informacji lub zamawiania produktów albo usług. Messenger bot niesie za sobą bardzo dużo wartości, to przyszłość komunikacji z klientem i rozwijania interakcji między nimi. To narzędzie, które pozwoli wejść Twojej komunikacji z klientami na zupełnie nowy poziom. Jest to nowa forma, która zaskakuje klientów na nowo, co pozwala osiągnąć bardzo dużą ilość korzyści.

BAZA KLIENTÓW

Mocną stroną chatbotów jest też możliwość tworzenia bazy naszych klientów ,czyli zbieranie listy kontaktów. Należy pamiętać, że bot będzie działał bezustannie, więc jest to tylko kwestia czasu, aż będziemy dysponować pokaźną bazą klientów za pomocą, której będziemy mogli przeprowadzać zaplanowane akcje marketingowe.

          WIĘKSZE ZASIĘGI

Być może już wiesz, że od pewnego czasu Facebook ograniczył trochę zasięgi na naszym Fanpage. Nie wszystkie osoby, które obserwują Twój Fanpage widzą posty na Twojej tablicy.

Za pomocą bota możemy poinformować w wiadomości messenger o nowym wpisie czy live na naszym Fanpage, ale również przekierować do nowego wpisu na blogu.

 

OLBRZYMIA OTWIERALNOŚĆ

 

Wszyscy pokochali Messenger. Pomyśl sobie teraz, czy otwierasz wszystkie wiadomości jakie przychodzą Ci na skrzynkę pocztową ?

A czy otwierasz wszystkie wiadomości jakie przychodzą Ci na messenger ? Nie są to wiadomości wysyłane w kosmos, średnia otwieralność wiadomości to 75-100%.


Bot na Facebooku to bajer, który zapewnia efekt WOOW potencjalnych klientów. To rozwiązanie staje się coraz bardziej powszechne i warto je wdrożyć również u siebie.


A może już masz własnego bota?


Joanna Bednarz

Ekspert w dziedzinie Online Marketingu i Automatyzacji Biznesu, autorka e-booków, kursów oraz szkoleniowiec. Specjalista od Facebooka, Instagrama oraz stron www.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *